Op 4 augustus 2017 wordt in de grote kerk van Beverwijk een orgelconcert gehouden door Bas de Vroome.
Aanvang van het concert
De aanvang van het concert is: 20:00 uur en de toegang is gratis.
Over Bas de Vroome
Bas de Vroome is geboren in 1962. Hij studeerde vanaf 1974 bij Jacques van Oortmerssen en vanaf 1980 bij Piet Kee en Klaas Bolt orgel en kerkmuziek aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Vervolgens studeerde hij beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool bij Todd Fair en Arie Abbenes.
Hij won 8 eerste en tweede prijzen bij nationale en internationale orgelconcoursen. Dit was onder andere te Deventer, Nijmegen, St. Albans en Roeselare. In 1994 won hij het 2e internationale beiaardconcours te Groningen. Sindsdien jureert hij regelmatig bij concoursen.
Hij is beiaardier in Vlaardingen, Rijnsburg, Naaldwijk, Wateringen, De Lier en Spijkenisse en houdt zich al vele jaren intensief bezig met schoolprojecten om de beiaard onder de aandacht van kinderen te brengen.
Bas de Vroome is als organist verbonden aan de PKN te Delft. Hij is de organist van de Oude en Nieuwe Kerk waar hij de 4 fraaie historische orgels bespeelt. In de Nieuwe Kerk speelde hij bij de bijzettingen van ZKH Prins Claus, Prinses Juliana en Prins Bernhard en speelde de trouwdienst van Prins Friso en Prinses Mabel.
Sinds 1994 is Bas de Vroome samen met Ben van Oosten, Aart Bergwerff en Hayo Boerema verbonden als hoofdvakdocent orgel aan het Rotterdams Conservatorium waar hij ook de vakken vakdidaktiek en basso continuo geeft. Hij maakte 12 CD’s waaronder een integrale opname van de werken van Hugo Distler. Momenteel studeert hij voor een Artist Diploma klavecimbel in Den Haag bij Fabio Bonizzoni.
Over het orgel
Het orgel werd gebouwd door Müller. Dit is een geschenk van Vrouwe Anna Elisabeth Geelvink.
Het heeft 22 registers op Hoofdwerk, Bovenwerk en Pedaal (6 stemmen) hetgeen in de Noord-Hollandse dorpskerken vrijwel niet voorkomt. Het Müller-orgel in Beverwijk is een duidelijk voorbeeld van de manier waarop in de 18e eeuw een orgel werd ingericht voor een effectieve begeleiding van de samenzang. In 1846 brengt A. Meere een kleine wijziging aan (Schalmeij wordt Gamba 8). Van Ingen vervangt in 1896 de spaanbalgen door een magazijnbalg. In 1937 restaureert H.W. Flentrop het orgel en wijzigt de toonhoogte. In 1983 restaureert Flentrop het instrument waarbij de situatie van 1756 wordt hersteld. Twee oude spaanbalgen worden herplaatst en de pijpen verlengd zodat het orgel weer op de originele toonhoogte klinkt. Een gereconstrueerde Schalmeij naar een voorbeeld uit de St. Bavo te Haarlem vervangt de 19e eeuwse Gamba.