Refomuziek in de media RMU.nu April 2018

RMU.nu RefomuziekRefomuziek staat in RMU.nu

Wij luisteren zoals in het artikel te lezen is graag naar onze doelgroep. Zowel naar de muziek van musici, koren, mannenzangevenementen etc. als ook naar de feedback op onze website door de bezoekers en adverteerders. Heeft u suggesties of zijn vragen, stuur dan gerust een e-mail naar info@refomuziek.nl

Bent u ook geintresseerd en heeft u informatie over muziek laat ons dat dan ook gerust weten op het bovenstaande e-mailadres.

Artikel

Sinds 2013 is de website Refomuziek.nl in de lucht. Wat als hobby begon vanwege mijn interesse in muziek en ICT, is helemaal uit de hand gelopen. Het aantal bezoekers en interacties is met 6000 unieke bezoekers per maand erg groot.

Vorig jaar kwam het moment om te kiezen. Ik vond het jammer om het te laten schieten. In mei 2017 heb ik Refomuziek ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en sinds afgelopen oktober draait de site zoals hij nu is. Ik werk het merendeel van de week op een servicedesk bij een ICT-bedrijf en in mijn vrije tijd ben ik vaak bezig aan de website.
De site biedt alles wat met christelijke muziek te maken heeft. Het platform wordt gebruikt door particulieren, stichtingen, maar ook door musici, koren, mannenzangavonden, enz. Mensen die bijvoorbeeld een concert organiseren, willen in contact komen met musici en gebruiken hiervoor de site. Dat is leuk.

Mijn ambitie is om het geheel van diensten en informatie uit te breiden en verder te laten groeien. Het overzicht met koren en musici kan nog verder groeien. Ook kan er nog meer informatie over concerten en orgels bijkomen. Maar dat kan niet in een keer. Er zijn andere sites die een deel van deze informatie aanbieden, maar ik zoek juist de samenwerking met andere partners en zie hen niet als concurrent. De site onderhouden brengt kosten met zich mee. Door samen te werken, kun je voldoende inkomsten genereren. Gelukkig weten veel koren en musici de site nu uit zichzelf te vinden. Dat is een mooie ontwikkeling.

Het kan met de site nog alle kanten op. Het mooist is als ik er over een paar jaar mijn primaire inkomsten van kan hebben. Als ondernemer weet je dat gewoon nooit. Het is een hele uitdaging om van alle regelgeving op de hoogte te zijn. Dat maakt het complex. Zeker op het gebied van auteursrechten en bescherming van bepaalde gegevens. Je kunt niet alles zomaar gebruiken. De meeste informatie die nu online staat wordt door musici en koren zelf aangeleverd.

Eerst werkte ik met advertenties die Google aanbood. Die probeerde ik dan zo goed mogelijk te filteren. Nu verkopen we banners zelf. Bijna alle commerciële activiteiten worden verzorgd door andere partijen. Mijn rol is verkoop van diensten aan koren en musici en het bij elkaar brengen van partners. Samenwerken is voor dit concept erg belangrijk. Misschien komen er in de toekomst nog andere ideeën bij, maar ik wil vooral luisteren naar de doelgroep en dat doorvertalen naar de website.

Bron: RMU.nu April 2018.