Op zaterdagavond 2 juni 2018 wordt een concert gehouden met mannenensemble Espressione in de oude kerk van Zwijndrecht
Aanvang en toegang concert Zwijndrecht
De aanvang van het concert in de oude kerk van Zwijndrecht is 20:00 uur. De kerk is om 19:30 uur open. De sign-in begint om 19:45 uur. De toegangsprijs is €10,00. Kinderen tot en met 12 jaar zijn gratis.
Er zal een collecte worden gehouden voor de Kerk in Actie. De entreeprijs is inclusief één consumptie. Een nieuw concept met een pauze met hapje en drankje, ontmoeting, samenzang en interactie.
U bent van harte welkom in de Oude kerk op de Kerkstraat 49 in Zwijndrecht.
Medewerkenden concert Zwijndrecht
Aan dit concert werkt mee het Mannenensemble Espressione onder leiding van Arjan Wouters. Verder werkt mee Rineke de Wit als solist, Lennert Morée op de piano, Sylvia Maessen op de Contrabas en Jaap Klootwijk Percussie.
Over Arjan Wouters
Arjan Wouters (1995) is een jonge muzikant uit Lisse. Hij is in de muziekwereld actief als pianist, organist en dirigent.
Vanaf 6-jarige leeftijd ontving hij orgellessen van Leen Schippers en Frank Segers. In 2015 werd Arjan toegelaten aan het conservatorium in Rotterdam (Codarts Docent Muziek) waar hij een jaar orgel studeerde bij Aart Bergwerff. Onderwijl volgde Arjan onder andere inspirerende pianolessen bij Jan-Willem van Delft in Hilversum. In het tweede jaar werd de overstap gemaakt van het orgel naar piano als hoofdinstrument. Arjan’s huidige docent is jazz-pianist Walter Bertram.
In het dagelijks leven is Arjan naast zijn studie volop actief in de muziekwereld.
Zo dirigeert hij 3 koren, en wordt hij regelmatig gevraagd als begeleider op zowel orgel als piano.
Daarnaast interesseert Arjan zich in opnametechniek en montage.
Over Rineke de Wit
Rineke is een zogenaamd allround-musicus: ze is zangeres, hoboïst en begeleidend pianist. Ze is singer-songwriter bij o.a. Vocal Group Filiae. Daarnaast dirigeert, arrangeert en componeert ze, schrijft ze artikelen over het muziekwetenschappelijk werkveld, is ze zang-coach en verzorgt ze zakelijke en particuliere workshops.
‘Ik heb als dirigent, songwriter en arrangeur ontzettend veel voordeel van de kennis die ik tijdens m’n studies heb opgedaan, maar ik kreeg op ’t conservatorium ook de smaak van het muziek maken weer enorm te pakken. De academische benadering is waardevol, en daarnaast moet je muziek ook vooral voelen, beleven en overdragen. Je kunt in je hoofd verzinnen hoe iets zou moeten klinken, maar als je het dan daadwerkelijk in het écht hoort… dan komt het kippenvel!’
In haar jeugd- en studententijd speelt Rineke hobo bij verschillende jeugdorkesten, zingt ze bij koren, speelt piano, en start haar carriere als dirigent op zeventienjarige leeftijd. Na het VWO kiest ze voor een studie Muziekwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Een onderzoeks-master ‘Theorie der Muziek’ aan de Universiteit van Amsterdam – in combinatie met lessen aan het Conservatorium van Amsterdam (hoofdvak Muziektheorie) – maakt haar uiteindelijk ‘Master Of Arts’.
‘De wetenschappelijke, analytische, verdiepende benadering van muziek sprak me aan, omdat het je helpt de bedoelingen van de maker beter te begrijpen. De geschiedenis leert je het heden te begrijpen en ik wilde graag weten hoe onze muzikale cultuur tot stand kwam. Het harmoniseren en het ‘spelen met noten’ waren daarin voor mij belangrijk. Tegelijk vind ik het fascinerend dat er in de pop- en gospelmuziek hele andere elementen meespelen. Daarin gaat het veel meer om sound, identiteit, boodschap en techniek en minder om de structuur van muziek.’
Tijdens haar studies en daarna volgt Rineke zang- en hobolessen en treedt ze op als solist en dirigent. Intussen doet ze ervaring op in sales, management en ondernemen. Na het afronden van haar studie richt ze haar beroepsfocus op de muziek en kiest ze ervoor de theorie te verweven met de muzikale praktijk.